Home » Balin Kohokohdat: Auringonnousu Mt. Batur Tulivuorella

Balin Kohokohdat: Auringonnousu Mt. Batur Tulivuorella

Auringonnousu Pohjois-Balin Mt. Batur tulivuoren rinteillä Kintamani-vuoristossa on suosituimpia retkiä Balilla. Mt. Batur on yksi Balin vaikuttavimmista maamerkeistä, jonka huipulta avautuvat näkymät Mt. Abangille ja kalderajärvelle tekevät siitä suositun retkikohteen. Jeeppisafari Mt. Baturille tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden kokea unohtumaton luontoelämys etenkin auringonnousun aikaan.

Lue myös

Batur auringonnousu

Huom! Tämä sivu sisältää affiliate-linkkejä.

Mt. Batur Tulivuori

Mt. Batur on 1717 metrin korkeuteen kohoava aktiivinen tulivuori ja UNESCO:n maailmanperintökohde, joka sijaitsee Balin pohjoisosassa Kintamani-vuoristossa. Ensimmäisen merkinnät Mt. Baturin purkauksesta löytyvät vuodelta 1804. Vuoden 1963 purkauksessa kalderaan valunut laava on edelleen nähtävissä mustana laavakivikenttänä etelän puoleisella rinteellä.

Mt. Baturin viimeisin suuri purkaus tapahtui vuonna 2000 ja vuoren ympäristö onkin jatkuvasti muuttunut sen jälkeen. Vuoren itäisiltä rinteiltä avautuvat näkymät kalderajärvelle ja Balin kolmanneksi korkeimmalle Mt Abangin uinuvalle tulivuorelle.

Mt Batur ja Batur-kalderajärvi ovat pyhiä kohteita balilaisille, sillä niiden uskotaan olevan koti balin hindulaisuuden kahdelle tärkeimmälle jumalalle. Vaellus Mt. Baturille on monen matkailijan bucket list -kohde. Erityisesti aikaisen aamun vaellus katsomaan auringonnousua vuoriston takana, pilvipeitteen yläpuolella on yksi suosituimpia retkiä Balilla.

Jeeppisafari vai Vaellus?

Matkan Mt. Baturin rinteille voi tehdä vaeltamalla jalkaisin tai osallistumalla jeeppisafarille. Kulkutapa kannattaa valita henkilökohtaisten mieltymysten ja rehellisesti omien kykyjen mukaan. Molemmat retket vaativat aikaisen herätyksen ja liikkeellelähdön reilusti ennen auringonnousua.

Valitsitpa kumman tahansa kulkutavan, ensikertalaisille suosittelen varaamaan opastetun retken. Matkaan on lähdettävä noin 2-3 aikaan yöllä eikä tulivuoren rinteillä ole minkäänlaista valaistusta. Huipulle kuljetaan siis pilkkopimeässä taskulampun tai auton ajovalojen turvin. Näin ollen turvallisuussyistä ja mukavuuden kannalta on parempi palkata opas vaellukselle. Jeeppisafarilla autonkuljettaja toimii myös oppaana, autonrattiin ei siis pääse (tai joudu) itse.

Me valitsimme tämän jeeppisafarin, joka sisälsi myös hotellikuljetukset, vierailun laavakentillä, kuumissa lähteissä ja kahviplantaasilla. Hotellimme sijaitsi kahden tunnin ajomatkan päässä Mt. Baturista, enkä minä ollut päässyt vielä riittävän hyvään kuntoon selkäleikkausten jälkeen, joten päädyimme logistisesti helpompaan ratkaisuun.

Retkeä edeltävänä iltana Chris alkoi saamaan vilustumisen oireita, joten lopulta päädyimme tekemään vain auringonnoususafarin ja jättämään muut aktiviteetit käymättä. Mikäli olisimme varanneet jeepin sijaan vaelluksen, olisimme luultavasti päätyneet perumaan koko retken.

Matka Näköalapaikalle

Vaeltaminen Mt. Baturille vaatii enemmän aikaa ja fyysistä kuntoa kuin jeeppisafari, mutta aivan vuoren huipulle ei pääse muuten kuin jalkaisin kulkemalla. Näin ollen näköala on vaellusreitillä hieman parempi.

Jeeppisafarilla retki taas on mahdollinen myös henkilöille, joilla ei ole fyysisiä edellytyksiä parin-kolmen tunnin mittaiselle vaellukselle. Jeepit pysäköivät erilliselle näköalatasanteelle hieman alempana Mt. Baturin huipusta, joten aivan vuoren korkeimmalle huipulle safarilla ei pääse.

Vaellusreitit ja jeeppien ajoreitit kulkevat osittain eri teitä pitkin. Maasto on hyvin vaihtelevaa ja paikoin todella vaikeakulkuista. Vaikka luulisi että autokyydillä vuorenrinteelle pääsee huomattavasti nopeammin kuin jalkaisin, niin teiden huonosta kunnosta johtuen nousu saattaa olla hidasta jopa maasturilla.

Vaellusta suositellaan vähintään normaalikuntoisille aikuisille ja vauhdista riippuen se kestää noin 2-3 tuntia. Jeeppikyydillä kulku näköalatasanteelle kestää noin tunnin. Kumpikaan retkistä ei sovi henkilöille, jotka kärsivät voimakkaasta pimeänpelosta.

Aikainen herätys

Valitsemamme retki sisälsi kyydin hotellilta ja sovimme kuljettajan kanssa noudon yöllä klo 2 tietämille. Aamun tunteina liikennettä ei ollut lainkaan, joten ajomatka Nusa Duasta oli sujuva ja kesti noin vajaa 2 tuntia. Saavuimme jeeppien lähtöpaikalle pieneen vuoristokylään noin klo 4 maissa. Jätimme osan tavaroista ensimmäisen kuskin autoon säilöön. Hän jäi odottelemaan parkkialueelle ja me hyppäsimme jeepin kyytiin.

Ajoimme kylän läpi ja melko pian olimmekin jo viljelysmaiden ja peltojen lomassa puikkelehtivalla polulla alati jyrkkenevässä ylämäessä. Tosin, aamuyöstä menomatkalla oli niin pimeää, että emme juuri nähneet muuta kuin aivan tien reunassa kasvavien pensaiden oksia. Toisin sanoen, meillä ei ollut aavistustakaan siitä missä olimme menossa.

Ajotie oli paikoin todella epätasainen ja auton hyppiessä kuopasta toiseen saimme toden teolla pitää kiinni pysyäksemme kyydissä. Safareille tarkoitetuissa jeepeissähän ei ole turvavöitä, vaan kyytiläisten on tukeuduttava tankoihin. Vaikka vauhti ei todellakaan huimannut päätä, niin töyssyinen kyyti säkkipimeässä oli kyllä jokseenkin hurja kokemus.

Auringonnousun hetki kuvina

Noin puoli kuuden – kuuden maissa taivaanrannassa alkaa Mt. Baturin rinteillä unohtumattoman kaunis luonnonnäytös, kun aurinko lipuu hiljalleen esiin vuoriston takaa. Sumu kalderajärven yllä, sekä pilvien lipuminen tulivuorten ohi luovat upean lisämausteen maisemaan. Näkymää ei voi sanoin tarpeeksi kuvailla, joten antaa kuvien puhua puolestaan!

Laavakentät

Valitsemamme jeeppisafariin sisältyi myös vierailu Mt. Baturin laavakentillä. Auringon noustua lähdimme laskeutumaan alemmas tulivuoren rinteille. Ennen parkkialueelle palaamista poikkesimme katsomaan vuoden 1963 purkauksessa valunutta magmaa, joka on jähmettynyt valtavaksi mustien laavalohkareiden peittämäksi kivikkoiseksi alueeksi.

Reitti laavakentille sijaitsee hieman etäämmällä vaelluspoluista, eikä alueella näkynyt muita kuin safarille osallistuneita retkeilijöitä. Uskoisin kuitenkin että laavakentillä on mahdollista vierailla myös jalkaisin vaeltamalla, mutta aivan pääreittien varrella se ei kuitenkaan sijaitse. Sijainti ja reitti kannattaa tarkistaa kartasta etukäteen, sillä laavakentälle johtavilla poluilla ei juurikaan ole tienviittoja ja metsikköjen lomassa risteilee useampia kulkuväyliä.

Laavakentän kokoa voi helpommin hahmottaa vertaamalla kuvassa näkyvää punaista jeeppiä maisemaan.

Vinkkejä

Varaa ennakkoon

Jeeppisafarille on suositeltavaa varata paikka etukäteen, mikäli matkustat vilkkaimpana matkailukautena (kesällä). Mt. Baturin auringonnousuretket ovat Balin suosituimpia retkiä ja ne saattavat myydä loppuun. Useimmille jeeppisafareille ilmoittautuminen päättyy noin 24h ennen retken alkua, jotta järjestäjä ehtii varata sopivat autonkuljettajat.

Me matkustimme välikautena aikaisin keväällä, joten uskalsimme varata retken vasta pari päivää aikaisemmin. Emme varanneet aikaisemmin, sillä halusimme olla varmoja säästä ja siitä että olisimme terveenä. Noh, vain toinen näistä lopulta toteutui varautumisesta huolimatta.

Vaatteet ja jalkineet

Pukeudu mukavasti ja ota mukaan lämmintä vaatetta. Ilma on viileämpää korkealla vuoristoisella alueella, etenkin yöaikaan ennen auringon nousua. Lämpötila oli noin +17 C astetta ja vuoristossa ehkä hieman alle, eli suomalaisittain ei sinänsä mikään kylmä. Muuhun Baliin verrattuna lämpötilaero on kuitenkin merkittävä.

Puin ylle leggingsit ja hupparin, joilla tarkeni ihan hyvin siihen asti kunnes siirryttiin jeepin kyytiin. Lämmikkeeksi otimme mukaan hamam-pyyhkeet, joihin oli mukava kääriytyä safarin alkaessa ennen auringonnousua. Ilman pyyhkeitä olisin kaivannut päälleni jotain lämpimämpää. Safarin alkaessa lisämaksusta olisi voinut paikanpäältä vuokrata paksun huovan (verrattaen kalliiseen hintaan).

Mikäli osallistut jeeppisafarin sijaan vaellukselle, varustaudu asianmukaisin ja vaellukseen sopivin jalkinein. Poluilla on paljon irtokiviä, kuoppia, puunjuuria jne. epätasaisuutta, joten ainoat turvalliset kengät ovat vaellus- tai juoksukengät. Sandaaleja, crocseja, loafereita tai converseja ei kannata edes harkita. Huomaa, että jalkineet ovat vaikuttavat oleellisesti vaelluksen turvallisuuteen!

Kamera

Älä unohda kameraa ja muista ladata akut täyteen! Vaikka et muuten välittäisi lomakuvista, niin tämä on yksi niistä hetkistä kun luultavasti haluat napata talteen muutaman maisemakuvan muistoksi.

Ajomatkaan valmistautuminen

Mikäli osallistut jeeppisafarille, valmistaudu siihen että kyyti on todella töyssyistä ja auto heiluu rajusti. Jos kärsit matkapahoinvoinnista, niin ota mahdolliset lääkkeet ennakkoon ja pidä ne mukana vesipullon kera. Ennen jeeppiajelua ei pahoinvoinnin välttämiseksi myöskään kannata nauttia runsasta ateriaa eikä kahvia.

Pakkaat tavarat ja kamera laukkuun, jonka saa tiukasti kiinni niin etteivät tavarat putoa laukusta jos se hölskyy tai kaatuu matkan aikana. Saatat joutua ajoittain pitämään kiinni auton tangoista molemmin käsin pysyäksesi kyydissä, joten et ehkä pysty pitelemään tavaroita samalla. Huomaa, että safareille tarkoitetuissa jeepeissä ei ole turvavöitä, vaan takapenkki on täysin avoin – ympärillä on pelkkä auton kehikko.

Ruoka ja Juoma

Useimpiin retkiin sisältyy kevyt aamiainen näköalapaikalla. Aamiaiseksi saimme kahvia, kananmunia ja banaanileipiä, sekä myslipatukoita. Mikäli sinulla on ruoka-aineallergioita tai erikoisruokavalio niin suosittelen ottamaan omat eväät mukaan.

Batur auringonnousu

Saniteettitilat

Parkkialueella, jossa vaihdoimme taksista jeepin kyytiin, oli retkeilijöille tarkoitettu wc. Myös näköalatasanteella näytti olevan kylttien perusteella jonkinlainen wc. Kannattaa huomioda yleisesti, että alue on hieman köyhempää maaseutua, mikä saniteettitilojen puolesta tarkoittaa sitä, että länsimaiset mukavuusstandardit eivät välttämättä päde. Kuten muuallakin Balilla, taskussa kannattaa siis varalta pitää ylimääräistä paperia (joka täytyy aina muistaa laittaa pöntön sijasta roskikseen). Ennen jeeppiajelua kumpaankin suuntaan kannattaa muuten käydä vessassa, sillä kyydissä hytkyminen on äärimmäisen epämiellyttävää jos on yhtään pissahätä!

Muut nähtävyydet

Mt. Baturin alueen läheisyydessä sijaitsee myös muita mielenkiintoisia vierailukohteita, joiden yhdistämistä samalle päivälle kannattaa ehdottomasti harkita. Auringon noustua aikaisin, heti kuuden jälkeen, jää vielä runsaasti aikaa tutustua lähiseudun muihin nähtävyyksiin.

Mt. Batur sijaitsee Balin pohjoisemmalla puolella ja sinne ajaa Ubudista yli tunnin, joten loppupäivä auringonnousun jälkeen kannattaa käyttää Kintamanin alueen tutkimiseen.

Ostamaamme retkeen olisi sisältynyt vierailu Batur-järven kuumissa lähteissä, sekä läheisellä kahviplantaasilla. Chris kärsi kuitenkin vilustumisesta ja olo meni aamun edetessä huonommaksi, joten päätimme palata takaisin hotellille heti palattuamme jeeppisafarilta.

Tämä jäi toki harmittamaan, mutta joskus käy näin. Suosittelen kuitenkin vierailua Kintamanin alueen muihin kohteisiin, vaikka emme itse päässeet niihin tutustumaan.

Besakih – temppeli
Trunyan-kylän perinteinen hautausmaa

Nähtävyyksiä lähialueilla:

• Kuumat lähteet (Batur Natural Hot Springs)
  • Pura Batur-temppeli (Pura Ulun Danu Batur)
  • Trunyan-kylän hautausmaa (Kuburan Terunyan)
  • Nungnung vesiputous
  • Pelisan vesiputous
  • Besakih -suurtemppeli (Besakih Great Temple)